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Ruhr-Universität Bochum
Fakultät für Geschichtswissenschaften
Historisches Institut
Professur Geschichte Nordamerikas
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Fach-Nr. 182
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PD Dr. Jan Logemann

 

Curriculum Vitae

Bibliographie

Monographien und Sammelbände

  • Konsum im 19. und 20. Jahrhundert. Handbücher zur Wirtschaftsgeschichte, hrsg. mit Christian Kleinschmidt (Berlin: De Gruyter, 2020).
  • Engineered to Sell: European Emigres and the Making of Consumer Capitalism (Chicago: University of Chicago Press, 2019).
  • “Consumer Engineering”: Marketing Between Planning Euphoria and the Limits of Growth. Edited Volume with Gary Cross and Ingo Köhler New York: Palgrave, 2018).
  • Consumption on the Home Front During the Second World War: A Transnational Perspective, Edited Volume with Hartmut Berghoff and Felix Römer (Oxford: Oxford University Press, 2017).
  • More Atlantic Crossings? European Voices and the Postwar Atlantic Community. Edited with Mary Nolan, (Washington: German Historical Institute, 2014) ( = GHI Bulletin Supplement 10).
  • Europe – Migration – Identity, special issue of National Identities, edited with Donna Gabaccia and Sally Gregory Kohlstedt 15,1 (2013). Republished as: Europe, Migration and Identity: Connecting Migration Experiences and Europeanness, Edited Volume with Donna Gabaccia and Sally Gregory Kohlstedt (London: Routledge, 2014).
  • Trams or Tailfins: Public and Private Prosperity in Postwar West Germany and the United States (Chicago: University of Chicago Press, 2012).
  • The Development of Consumer Credit in Global Perspective: Business, Regulation, and Culture, Edited Volume (New York: Palgrave, 2012).

Herausgeberschaft Zeitschriftensonderhefte

  • Jan Logemann, Donna Gabaccia und Sally Gregory Kohlstedt, Europe "Migration" Identity, special issue of National Identities,15,1 (2013).
  • Jan Logemann und Mary Nolan (Hg.), More Atlantic Crossings? European Voices and the Postwar Atlantic Community, GHI Bulletin Supplement 10 (2014).

Aufsätze in Zeitschriften mit anonymem Begutachtungsverfahren

Weitere Aufsätze und Beiträge zu Sammelbänden

  • “Measuring and Managing Expectations: Consumer Confidence as an Economic Indicator, 1920s-1970s,” in: U. Fritsche, / L. Lenel / R. Köster (Hrsg.), Futures Past. Economic Forecasting in the 20th and 21st Century (Berlin: Peter Lang, 2020), S. 43-74.
  • “Europabewusstsein in Exil und Remigration, 1930er -1950er,“
    in: Themenportal Europäische Geschichte, 2020.
  • “European Émigrés and American Commercial Design: Transatlantic Transfers in Midcentury Marketing” in: Margaret Re (Hrsg.), A Designed Life: Contemporary American Textiles, Wallpapers and Containers & Packaging, 1951-1954 (Baltimore: University of Baltimore Press, 2019), pp. 51-66
  • “Der Atlantik Einbahnstraße? Wechselseitige Transfers durch Emigranten und Rückkehrer um die Mitte des 20. Jahrhunderts,“ in: Volker Benkert (Hrsg.), Feinde, Freunde, Fremde? Deutsche Perspektiven auf die USA
    (Baden-Baden: Nomos, 2018): 159-179.
  • “Transatlantische Karrieren und transnationale Leben: zum Verhältnis von Migrantenbiographien und transnationaler Geschichte“, in: BIOS 28 (2015): 1-23.
  • "From Wartime Research to Post-War Affluence: European Émigrés and the Engineering of American Wartime Consumption," in: Hartmut Berghoff / Jan Logemann / Felix Römer (Hrsg.), Consumption on the Home Front During the Second World War: A Transnational Perspective (Oxford: Oxford University Press, 2017), pp. 279-299.
  • Köhler, Ingo und Logemann, Jan, Towards Marketing Management: German Marketing in the 19th and 20th Centuries, in D.G. Brian Jones, Mark Tadajewski (Hg.), The Routledge Companion to Marketing History (Abingdon und New York 2016), S. 371-388.
  • "Down and Out Downtown" Transatlantische Unterschiede in der Entwicklung urbaner Einkaufsräume, 1945-2010,? in Michael Prinz (ed.), Die vielen Gesichter des Konsums, 1850-2000 (Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015), pp. 231-249.
  • "Was bleibt von Wilhelm Kaisens Amerika? Zur Geschichte der transatlantischen Beziehungen aus bremischer Perspektive", in: Bremisches Jahrbuch 94 (2015): 204-224.
  • "More Atlantic Crossings" European Voices and the Postwar Atlantic Community,?in Jan Logemann and Mary Nolan (ed.), More Atlantic Crossings? (Washington: German Historical Institute, 2014), pp. 3-17.
  • Hans Knoll, in Immigrant Entrepreneurship: German-American Business Biographies, 1720 to the Present, vol. 5, edited by R. Daniel Wadhwani.
    German Historical Institute. Last modified July 23, 2012.
  • Beyond Self-Service: The Limits of "Americanization" in Post-war West-German Retailing in Comparative Perspective? in Lydia Nembach (ed.), Transformation of Retailing in Europe after 1945 (London: Ashgate, 2012), pp. 87-100.
  • Consumption and Space: Inner-City Pedestrian Malls and the Consequences of Changing Consumer Geographies, in Hartmut Berghoff / Uwe Spiekermann (eds.), Decoding Modern Consumer Societies (New York: Palgrave, 2012),
    pp. 149-170.
  • Jan Logemann, Where to Shop? The Geography of Consumption in the Twentieth Century Atlantic World,?in GHI Bulletin 45 (Fall 2009), pp. 55-68.
  • Jan Logemann, Einkaufsparadies und "Gute Stube": Fußgängerzonen in Westdeutschen Innenstädten der 1950er bis 1970er Jahre, in Adelheid v. Saldern (ed.), Stadt und Kommunikation in bundesrepublikanischen Umbruchszeiten (Stuttgart: Franz Steiner, 2006), pp. 103-122.