Burkhard Niederhoff is professor of English Literature. As a teacher, he is a generalist, with a broad range of courses centered around individual writers, genres, motifs and theoretical subjects. His research interests include the writings of Robert Louis Stevenson, narrative theory and the history and theory of comedy. He co-edits Connotations: A Journal for Critical Debate and has hosted some of the bi-annual conferences organised by the editors of the journal. He is currently editing a volume of tales for The New Edinburgh Edition of the Collected Works of Robert Louis Stevenson.
What's New?
Recently Published
"Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde als erzählerisches Kunstwerk und als Gestaltung des Doppelgänger-Motivs." Der seltsame Fall von Dr. Jekyll und Mr. Hyde, by Robert Louis Stevenson, Juristische Zeitgeschichte / Recht in der Kunst - Kunst im Recht, De Gruyter, 2022, pp 117-138.
The volume contains a German translation of Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde and two essays that explore Stevenson's novella from the point of view of legal studies and literary studies.
Interdisciplinary Ringvorlesung
In the winter semester 2022/23, Judith Visser, a colleage from the Romance Languages and Literatures Department, and Burkhard Niederhoff will organise an interdisciplinary Ringvorlesung: “Metapher: Linguistische, Kulturwissenschaftliche und
Literaturwissenschaftliche Perspektiven“. There will be contributions on Homer’s epic similes, on Chinese poetry, on metaphors in Restoration Comedy, on metaphors and national identity, on the processing of metaphors by the brain, on metaphor and corpus linguistics, and a lot more. Further information.
Recently Published
Wider alle Regeln? Theorie und Geschichte gespielter Komik im 20. Jahrhundert, edited by Guido Hiß, Burkhard Niederhoff and Monika Woitas (Athena, 2021), has recently been published. Based on a lecture series held in the winter semester 2019/20, the anthology includes contributions about comedy in areas as different as TV sitcom, comic books and dramatic comedy.
Burkhard Niederhoff contributed an essay about Somerset Maugham’s The Circle and the traditions of English stage comedy.
Recently Published
With Lena Linne. “Annotation as an Embedded Textual Practice: Analysing Explanatory Notes in Three Editions of Dr Jekyll and Mr Hyde.” Connotations, vol. 29, 2020, pp. 48-76.
There is also a recent response to this article by Richard Dury, one of the general editors of The New Edinburgh Edition of the Collected Works of Robert Louis Stevenson:
“Annotation as an Embedded Textual Practice: Some Further Comments in Response to Lena Linne and Burkhard Niederhoff.” Connotations, vol. 29, 2020, pp. 142-55.
Recently Published
With Anton Kurenbach. “The Exotic Other and the Other Within: A Comparative Reading of A. C. Doyle’s The Mystery of Cloomber and R. L. Stevenson’s ‘The Pavilion on the Links.’” Literaturwissenschaftliches Jahrbuch, vol. 61, 2020, pp. 233-51.
(This article was co-authored with former student Anton Kurenbach and partly based on his BA thesis.)
Recently Published
Lena Linne’s doctoral dissertation Unlived Lives in English Literature: A Typological Study, wchich was supervised by Burkhard Niederhoff, was published as a book in September 2019 by Winter.
Recently Published: Die englische Komödie: Eine Einführung

Die englische Komödie hat eine wechselvolle, an Höhepunkten reiche Geschichte. Sie hat eine Reihe herausragender Dramen hervorgebracht, darunter Stücke von weltliterarischer Geltung wie William Shakespeares Midsummer Night’s Dream und Oscar Wildes The Importance of Being Earnest.
In einem einleitenden Theoriekapitel referiert das Buch zunächst eine Auswahl älterer und neuerer Thesen zur Komödie, um dann ein Modell der Gattung zu entwickeln, das typische Darstellungsweisen und Handlungsstrukturen in einen systematischen Zusammenhang bringt. Die weiteren Kapitel stellen die Geschichte der englischen Komödie vom ausgehenden Mittelalter bis zum Ende des 20. Jahrhunderts dar. Jedes dieser Kapitel beginnt mit einem Überblick, der wichtige Themen und Tendenzen des jeweiligen Zeitraums skizziert. Es folgen Einzelanalysen, die sich detailliert mit herausragenden oder repräsentativen Dramen befassen und einen Eindruck von der Vielfalt der Gattung vermitteln. Zu den ausführlich analysierten Dramen gehören neben den oben genannten Klassikern aus der Feder Shakespeares und Wildes auch weniger bekannte, aber lohnende Stücke wie Aphra Behns The Rover und Thomas Otways The Soldiers’ Fortune.