Lehrstuhl für Verkehrswesen » Mitarbeiter/innen » Prof. Dr.-Ing. Ning Wu

apl. Prof. Dr.-Ing. habil. Ning Wu

Raum: IC 4-107

Tel.: 0234 / 32- 26557

Ning Wu

 

 

 

    Werdegang:

    Ausbildung:  
    1977 - 1982 Studium im Fach Bauingenieurwesen (Vertiefung Straßen und Brückenbau, Verkehrstechnik) an der Tongji- Universität in Schanghai
    1982 - 1983 Besuch des Aspiranten - Kollegs an der Tongji- Universität (Masterstudium)
    1983 - 1985 Weiterbildung in Deutschland (RWTH Aachen, Ruhr- Universität Bochum)
    1989 Promotion an der Fakultät für Bauingenieurwesen der Ruhr- Universität Bochum
    1998 Habilitation (Lehrbefähigungsfeststellung) an der Fakultät für Bauingenieurwesen der Ruhr- Universität Bochum
    1999 Erlangen der Venia legendi an der Fakultät für Bauingenieurwesen der Ruhr- Universität Bochum
    Beruf:  
    1985 - 1995 Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Ruhr- Universität Bochum
    1995 - 1999 Hochschulassistent an der Ruhr- Universität Bochum
    1999 - 2009 Privatdozent an der Fakultät für Bauingenieurwesen der Ruhr- Universität Bochum
    seit 2009 Apl. Professor an der Fakultät für Bauingenieurwesen der Ruhr- Universität Bochum
       

      Forschungsprojekte:

    • Optimierung von Lichtsignalanlagen
    • Berechnung von Stau und Wartezeit an Knotenpunkten - Optimierung von Steuerungsanlagen
    • Verkehrstechnische Untersuchung der Verkehrsbeeinflussungsanlage auf der BAB 44 zwischen der AS Soest und dem AK Dortmund / Unna
    • Abgrenzung von Einsatzbereichen von Grünen Wellen einerseits und verkehrsabhängige Steuerung andererseits, sowie Ableitung der zweckmäßigen Einsatzkriterien
    • Modelltechnische Erweiterung von KAPASIM Hessen

      Veröffentlichungen:

      Tagungsbeiträge:

      [52] Wu, N., and W. Brilon: Delays of Shared-short Lanes at Unsignalized Intersections TRB 2019 Annual Meeting, Preprint No. 19-00877 TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2019 (To be published in TRR)

      [51] Wu, N., W. Brilon: Roundabout Capacity Analysis Based on Conflict Technique. Transportation Research Record, Vol 2672 (Preprint No. 18-00849), Issue 15, 2018. pp. 9–22; Article first published online: August 26, 2018, https://doi.org/10.1177/0361198118788171

      [50] Wu, N. and W. Brilon: Roundabout Capacity Based on conflict Technique. Paper presented at the 5th International conference on roundabouts, Green Bay (WI), May 2017,
      http://teachamerica.com/RAB17/RAB17papers/RAB175C_BrilonPaper.pdf

      [49] Wu, N., S. Giuliani, and J. Geistefeldt: Relationship between Cycle Overflow Probability and Capacity at Signalized Intersections – Application for Delay Estimation. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 2615 (Preprint No. 17-1974). DOI: 10.3141/2615-16. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2017

      [48] Wu, N.: New Features in the 2015 German Highway Capacity Manual (HBS2015). Proceedings of the 14th World Conference on Transport Research, 10-15 July 2016, Shanghai, China

      [47] Wu, N. and Giuliani, S.: Capacity and Delay Estimation at Signalized Intersections under Unsaturated Flow Condition Based on Cycle Overflow Probability. Proceedings of the International Symposium on Enhancing Highway Performance (ISEHP), June 14 - 16, 2016, Berlin, Germany. Transportation Research Procedia (2016), pp. 63-74, DOI information: 10.1016/j.trpro.2016.06.006

      [46] Wu, N. and Lemke, K.: The new Procedures for Diverge, Merge, and Small Weaving Segments in the new Version of German Highway Capacity Manual (HBS 2015). Proceedings of the International Symposium on Enhancing Highway Performance (ISEHP), June 14 - 16, 2016, Berlin, Germany. Transportation Research Procedia (2016), pp. 366-377. DOI information: 10.1016/j.trpro.2016.06.031

      [45] Lin, D., Wu, N., Mao, D., and Tian, Z.: Modeling the Impact of Side-Street Traffic Volume on Major-Street Green Time at Isolated Semi-Actuated Intersections for Signal Coordination Decisions. TRB 2016 Annual Meeting, Preprint No. 16-1308. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2016 (also submitted to 11st Asia Pacific Transportation Development Conference & 29th International Chinese Transportation Professionals Association (ICTPA) Annual Conference, 2016)

      [44] Wu, N. and Geistefeldt, J.: Modeling Travel Time for Reliability Analysis in a Freeway Network. TRB 2016 Annual Meeting, Preprint No. 16-4650. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2016

      [43] Wu, N.: Traffic Quality Assessment at Signalized Intersections - Procedures in the New German Highway Capacity Manual (HBS 2015). ASCE: Proceedings of CICTP 2015: pp. 2474-2485, 2015. (doi: 10.1061/9780784479292.228)

      [42] Andalibian, R., Wu, N., and Tian, Z.: Side Street Delay Based Criteria for Determining When a Coordination Timing Plan Should Be On and Off. TRB 2015 Annual Meeting, Preprint No. 15-3103. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2015.

      [41] Wu, N and Geistefeldt, J.: Standard Deviation of Travel Time in a Freeway Network – a Mathematical Quantifying Tool for Reliability Analysis. Transportation Planning and Modeling (Proceedings of the 14th COTA International Conference of Transportation Professionals, CICTP 2014). August 3-6, 2014, Changsha, China.), pp. 3292-3303, ASCE, 2014 (doi: http://dx.doi.org/10.1061/9780784413623.316)

      [40] 2. Wu, N. and Geistefeldt, J.: Modeling Reliability in Freeway Networks. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 2422 (TRB 2014 Annual Meeting, Preprint No. 14-0413), Vol. 2, pp 71-78, DOI 10.3141/2422-08. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2014

      [39] Wu, N.: Modifying Progression Adjustment Factor and Upstream Filtering Adjustment Factor at Signalized Intersections in HCM. TRB 2014 Annual Meeting, Preprint No. 14-0414. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2014

      [38] Wu, N. and Geistefeldt, J.:Modeling Reliability in Freeway Networks. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 2422 (TRB 2014 Annual Meeting, Preprint No. 14-0413), Vol. 2, pp 71-78, DOI 10.3141/2422-08.TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2014

      [37] Wu, N.: New Features in the 2015 German Highway Capacity Manual (HBS2015). Proceedings of the 14th World Conference on Transport Research, 10-15 July 2016, Shanghai, China

      [36] Wu, N. and Giuliani, S.: Capacity and Delay Estimation at Signalized Intersections under Unsaturated Flow Condition Based on Cycle Overflow Probability. Proceedings of the International Symposium on Enhancing Highway Performance (ISEHP), June 14 - 16, 2016, Berlin, Germany.

      [35] Wu, N. and Lemke, K.: The new Procedures for Diverge, Merge, and Small Weaving Segments in the new Version of German Highway Capacity Manual (HBS 2015). Proceedings of the International Symposium on Enhancing Highway Performance (ISEHP), June 14 - 16, 2016, Berlin, Germany.

      [34] Lin, D.; Wu, N.; Mao, D. and Tian, Z.: A Method for Signal Coordination Decisions based on the Impact of Side-Street Traffic Volume on Major-Street Green Time. TRB 2016 Annual Meeting, Preprint No. 16-1308. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2016 (also submitted to 11st Asia Pacific Transportation Development Conference + 29th International Chinese Transportation Professionals Association (ICTPA) Annual Conference, 2016)

      [33] Wu, N. and Geistefeldt, J.: Modeling Travel Time for Reliability Analysis in a Freeway Network. TRB 2016 Annual Meeting, Preprint No. 16-4650. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2016

      [32] Wu, N.: Traffic Quality Assessment at Signalized Intersections - Procedures in the New German Highway Capacity Manual (HBS 2015). ASCE: Proceedings of CICTP 2015: pp. 2474-2485, 2015. (doi: 10.1061/9780784479292.228)

      [31] Andalibian, R.; Wu, N. and Tian, Z.:Side Street Delay Based Criteria for Determining When a Coordination Timing Plan Should Be On and Off. TRB 2015 Annual Meeting, Preprint No. 15-3103. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2015.

      [30] Wu, N and Geistefeldt, J.: Standard Deviation of Travel Time in a Freeway Network - a Mathematical Quantifying Tool for Reliability Analysis. Transportation Planning and Modeling (Proceedings of the 14th COTA International Conference of Transportation Professionals, CICTP 2014). August 3-6, 2014, Changsha, China.), pp. 3292-3303, ASCE, 2014 (doi: http://dx.doi.org/10.1061/9780784413623.316)

      [29] Wu, N and Geistefeldt, J.: Standard Deviation of Travel Time in a Freeway Network a Mathematical Quantifying Tool for Reliability Analysis. Transportation Planning and Modeling (Proceedings of the 14th COTA International Conference of Transportation Professionals, CICTP 2014).August 3-6, 2014, Changsha, China.), pp. 3292-3303, ASCE, 2014 (doi: http://dx.doi.org/10.1061/9780784413623.316)

      [28] Wu, N.: Modifying Progression Adjustment Factor and Upstream Filtering Adjustment Factor at Signalized Intersections in HCM. TRB 2014 Annual Meeting, Preprint No. 14-0414. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2014

      [27] Andalibian, R.; Tian, Z.; Wu, N. and Saeedeh, F.: Performance Assessment on Noncoordinated Signalized Arterials and Guidelines for Signal Coordination. TRB 92nd Annual Meeting Compendium of Papers. Preprint No. 13-1721. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2013

      [26] Wu, N.: Determining Progression Adjustment Factor and Upstream Filtering Adjustment Factor at Signalized Intersections. Proceedings of the 12th COTA International Conference of Transportation Professionals (CICTP 2012). August 3-6, 2012, Beijing, China.

      [25] Wu, N.: Long-Term Assessment of Traffic Quality in a Large Freeway Network by Macroscopic Simulation. ASCE Conf. Proc. doi :10.1061/41186(421)406, ICCTP 2011: Towards Sustainable Transportation Systems. Proceedings of the 11th International Conference of Chinese Transportation Professionals (ICCTP2011). August 14-17, 2011, Nanjing, China, 2011.

      [24] Wu, N.; Lemke K.: A new Model for Level of Service of Freeway Merge, Diverge, and Weaving Segments. Proceedings of the 6th International Symposium on Highway Capacity and Quality of Service Stockholm, Sweden, June 28 - July 1, 2011.

      [23] Wu, N.: Modelling Blockage Probability and Capacity of Shared Lanes at Signalized Intersections. Proceedings of the 6th International Symposium on Highway Capacity and Quality of Service. Stockholm, Sweden, June 28 - July 1, 2011.

      [22] Wu, N.: Optimization of signal timing plans by Equilibrium Technique. Proceeding of the 7th International Conference of Transportation Professionals. Shanghai, China, May 21-23, 2007. Reprinted by ASCE 2008.

      [21] Wu, N.: Total Capacity of Shared-Short Lanes at Signalized Intersection – a Generalized Approach based on Simulation Study. In: Proceeding of the Sixth International Conference of Transportation Professional. Dalian, China, June 23-25, 2006.

      [20] Wu, N.: Capacity Enhancement and Limitation at Roundabouts with Double-lane or Flared Entries. In: Proceeding of the 5th International Symposium on Highway Capacity and Quality of Service. Yokohama, Japan, July 25 - 29, 2006.

      [19] Wu, N.: A New Model for Estimating Critical Gap and Its Distribution at Unsignalized Intersections Based on the Equilibrium of Probabilities. In: Proceeding of the 5th International Symposium on Highway Capacity and Quality of Service. Yokohama, Japan, July 25 - 29, 2006.

      [18] Wu, N.: Impact of traffic regulation on lane flow - distribution and capacity of motorways. In: Proceeding of the Fifth International Conference of Transportation Professionals, Xian, China, June 24-26. China Communications Press (ISBN 7-114-05585-4), 2005.

      [17] Wu, N.: Determination of Stochastic Capacity on Freeway and Estimation of Congestion Probabilities. In Boahua, M. et al.(eds.): Proceedings of the International Conference on Traffic and Transportation Studies 2004, Dalian, China, Aug. 2-4, 2004. Science Press, Beijing, 2004.

      [16] Wu, N.:Application and Verification of Macroscopic and Microscopic Simulation Models - Case Study for NETCELL and VISSIM on Congested Freeway. In Wang, C.P. et al. (eds.): Proceedings of the International Conference on Traffic and Transportation Studies, Beijing, China, July 2002. American Society of Civil Engineering, Reston, USA, 2002.

      [15] Brilon, W. and Wu, N.: Unsignalized Intersections - A Third Method for Analysis. In Taylor, A.P. (ed.): Transportation and Traffic Theory in the 21st Century, Proceedings of the 15th International Symposium on Transportation and Traffic Theory. Pergamon, Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 2002.

      [14] Wu, N.:Modeling of Fundamental Diagrams.In Wang. C.P. et al. (eds.): Proceedings of the Second International Conference on Traffic and Transportation Studies, Beijing, China, July 2000. American Society of Civil Engineering, Reston, USA, 2000.

      [13] Wu, N.:Capacity at AWSC or FIFO intersections. Proceedings of the Fourth International Conference on Highway Capacity, Maui, June 27-July 1, 2000, Transportation Research Circular E-C018. TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA., 2000.

      [12] Wu, N.: A Universal Procedure for Capacity Determination at Unsignalised Intersections. In Ceder, A. (ed.): Proceedings (Band II) of the 14th International Symposium on Transportation and Traffic Theory, Jerusalem, Israel, 20-23 July 1999. Technion-Israel, Institute of Technology, Haifa, Israel, 1999.

      [11] W. Brilon; Wu, N.: Cellular Automata for Highway Traffic Flow Simulation. In Ceder, A. (ed.): Proceedings (Band II) of the 14th International Symposium on Transportation and Traffic Theory, Jerusalem, Israel, 20-23 July 1999. Technion-Israel, Institute of Technology, Haifa, Israel, 1999.

      [10] Wu, N.: Theory on Unsignalized Intersections and Its Applications in Germany. Proceedings of the International Symposium on Highway Capacity, Nanjing, China, Oct. 1998. Southeast University, Najing, China, 1998.

      [9] Wu, N.: The proposed new version of German Highway Capacity Manual. In Yang. Z. et al. (eds.): Proceedings of the International Conference on Traffic and Transportation Studies, Beijing, China, July 1998. American Society of Civil Engineering, Reston, USA, 1998.

      [8] Wu, N.: Impedance Effects for Streams of Higher Ranks at unsignalized intersections. In Rysgaard, R. (ed.): Proceedings of the Third International Symposium on Highway Capacity, Copenhagen, Denmark, June, 1998.  Road Directorate, Copenhagen, Denmark, 1998.

      [7] Wu, N.: Estimation of queue lengths and their percentiles at signalized intersections. In Rysgaard, R. (ed.): Proceedings of the Third International Symposium on Highway Capacity, Copenhagen, Denmark, June, 1998. Road Directorate, Copenhagen, Denmark, 1998.

      [6] Wu, N.: Development and calibration of a new Cellular Automaton model for simulation of traffic flow on German motorways (Autobahn). In Yang. Z. et al. (eds.): Proceedings of the International Conference on Traffic and Transportation Studies, Beijing, China, July 1998. American Society of Civil Engineering, Reston, USA, 1998.

      [5] Wu, N.: Capacity of Shared-Short Lanes at Unsignalised Intersections. In Kyte, M. (ed.): Proceeding of the Third International Symposium on Intersections Without Traffic Signals, Portland, Oregen, USA, July 1997. University of Idaho, Moscow, USA, 1997.

      [4] Tian, Z.; Vandenhey, M.; Robinson, B.W.; Kittelson, W.; M. Kyte, M.; Troutbeck, R.; Brilon, W.; Wu, N.: Implementing the Maximum Likelihood Methodology to Measure Driver’s Critical Gap. In Kyte, M. (ed.): Proceedings of the Third International Symposium on Intersections without Traffic Signals, Portland, Oregon, pp. 217 - 229, July 1997. University of Idaho, Moscow, USA, 1997.

      [3] Robinson, B.W.; Tian, Z.; Kittelson, W.; Vandenhey, M.; Kyte, M.; Brilon, W.; Wu, N.; Troutbeck, R.: Extensions of Theoretical Capacity Models to Account for Special Effects of Two-Stage Gap Acceptance; Flared Minor-Street Approach; Upstream Signals; Pedestrian Crossings; and Delay to Major-Street Through Vehicles. In Kyte, M. (ed.): Proceedings of the Third International Symposium on Intersections without Traffic Signals, Portland, Oregon, pp. 217 - 229, July 1997. University of Idaho, Moscow, USA, 1997.

      [2] Brilon. W.; Wu, N.: Unsignalised Intersections in Germany. In Kyte, M. (ed.): Proceeding of the Third International Symposium on Intersections Without Traffic Signals, Portland, Oregen, USA, July 1997.University of Idaho, Moscow, USA, 1997.

      [1] Wu. N.: An Approximation for the Distribution of Queue Lengths at Unsignalised Intersections. In Akcelik, R. (ed.): Proceedings of the Second International Symposium on Highway Capacity. Sydney, Australia, Aug. 1994. Australian Road Research Board Ltd., Victoria, Australia, 1994.

      Veröffentlichungen in Fachzeitschriften:

      [39] Brilon, W., Wu, N. und Harders, J.: Stellungnahme zum Beitrag „Zur verkehrstechnischen Berechnung von Knotenpunkten mit Lichtsignalanlage nach dem HBS 2015“. Straßenverkehrstechnik, Heft 5 /2018, pp. 346-348. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2018.

      [38] Wu, N.: A Stochastic Model for Reliability Analysis in Freeway Networks. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 96, 6 November 2013, Pages 2823-2834 (CICTP 2013)

      [37] Tian, Z. and Wu, N.:Analysis of Capacity Enhancement and Disruption Probability for Freeway Ramp Controls Based on Gap-Acceptance and Queuing Models. Transportation Research Record, No. 2278 (TRB 2012 Annual Meeting, Preprint No. 12-0451). TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2012.

      [36] Wu, N.: Estimating Distribution Function of Critical Gaps at Unsignalized Intersections Based on Equilibrium of Probabilities. Transportation Research Record, No. 2286 (TRB 2012 Annual Meeting, Preprint No. 12-0453).TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2012.

      [35] Wu, N.: Brilon, W.: Modeling Impedance Effects of Left Turners from Major Streets with Shared-Short Lanes at TWSC intersections. TRB Annual Meeting, (Preprint No. 10-0482, to be published in Transportation Research Record), TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2010.

      [34] Prasetijo, J.: Wu, N: Capacity of Unsignalized Intersection Defined by Conflict Technique Method. Modern Applied Science, Vol. 3, No. 4. Canadian Center of Science and Education, Toronto, 2009.

      [33] Wu, N.: Rakha, H.: Derivation of the van Aerde Traffic Stream Model From Tandem-Queueing Theory. Transportation Research Record, No. 2124. (TRB 2009 Annual Meeting, Preprint No. 09-0149.) TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2009.

      [32] Wu, N.: Gesamtkapazität an signalisierten Knotenpunkten mit kurzen Aufstellfahrstreifen. Straßenverkehrstechnik, Heft 07/2008. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2008

      [31] Brilon, W.; Wu, N.: Kapazität von Kreisverkehren - Aktualisierung. Straßenverkehrstechnik, Heft 05/2008. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2008

      [30] Wu, N.: Determining Capacity of Share Lanes with Permitted Left-turn Movements at Signalized Intersections - Modeling the Effect of Blockage. In: Proceedings of 2008 International Conference on Traffic & Transportation Studies. ASCE, 2008

      [29] Wu, N.: Dimension Calculation Uncertainties in Queuing Models. In: Proceedings of the 2008 International Conference of Chinese Logistics and Transportation Professionals. ASCE, 2008

      [28] Wu, N.: Total Capacity of Shared-Short Lanes at Signalized Intersection – a Generalized Approach based on Simulation Study. Implementing the Concept of Reliability for Highway Capacity Analysis. 86th TRB Annual Meeting – Compendium of Papers (07-0138, best paper of the year). Published in: Transportation Research Record 2027. Transportation Research Board, Washington D.C., 2007

      [27] Tian, Z., Wu; N: A probabilistic model for signalized intersection capacity with a short –right-turn lane. Journal of Transportation Engineering, Vol. 132, No. 3, March 2006, pp. 205-212. ASCE 2006.

      [26] Wu, N.: Dimensionsrechnung in Warteschlangenmodellen - Unklarheiten bei der Umrechnung von Fahrzeugen in Pkw-Einheiten. Straßenverkehrstechnik, Heft 10/2006. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2006.

      [25] Wu, N.: Equilibrium of Lane Flow-Distribution on Motorways. Transportation Research Record, 1965 (06-0287). TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA., 2006.

      [24] Wu, N.: Evaluierung und Erweiterung von Verfahren zur Bewertung von verkehrsabhängigen, zeitlückengesteuerten Lichtsignalanlagen. Straßenverkehrstechnik, Heft 9/2005. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2005.

      [23] Brilon, W.; Wu, N.: Two-Stage Gap-Acceptance – some Clarifications. Transportation Research Record 1852. TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA., 2003.

      [22] Wu, N.: Bemessung und Bewertung von Lichtsignalanlagen -Vergleich zweier neuen Regelwerke HCM 2000 und HBS 2001. Straßenverkehrstechnik, Heft 12/2003. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2003.

      [21] Wu, N.: Kapazität und Wartezeit an Knotenpunkten mit der Regelungsart "Rechts-Vor-Links". Straßenverkehrstechnik, Heft 7-8/2003. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2003.

      [20] Wu, N.: A new Approach for Modeling of Fundamental Diagrams and its Applications. Transportation Research A 36. p. 867-884. Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 2002

      [19] Wu, N.:Total Capacities at All-Way Stop-Controlled Intersections: Validation and Comparison of Highway Capacity Manual Procedure and Addition-Conflict-Flow Technique. Transportation Research Record 1802 (Paper No. 02-2582). TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA., 2002.

      [18] Tober, J.; Wu, N.: Simulation der Stauentwickelung auf Autobahn mit NETCELL. Straßenverkehrstechnik, Heft 8/2002. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2002.

      [17] Wu, N.: A Universal Procedure for Capacity Determination at Unsignalized (priority-controlled) Intersections. Transportation Research B 35, Issue 3. Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 2001.

      [16] Brilon, W. and Wu, N.: Capacity at Unsignalized Intersections Derived by Conflict Technique. Transportation Research Record 1776. TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA., 2001

      [15] Wu, N.: Determination of Capacity at All-Way Stop-Controlled (AWSC) intersections. Transportation Research Record 1710. TRB, National Research Board, Washington, D.C., USA., 2000.

      [14] Wu, N.: Verkehr auf Schnellstraßen im Fundamentaldiagramm - Ein neues Modell und seine Anwendungen. Straßenverkehrstechnik, Heft 8/2000. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2000.

      [13] Brilon. W.; Wu, N.: Kalibrierung von Zellular-Automaten für die Simulation des Verkehrsflusses. Straßenverkehrstechnik, Heft 6/2000. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 2000.

      [12] Wu, N.: Capacity of Shared/Short Lanes at Unsignalised Intersections. Transportation Research, A33, Issue: 3-4. Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 1999.

      [11] Brilon. W.; Wu, N.: Capacity at Unsignalized Two-Stage Priority Intersections. Transportation Research, A33, Issue: 3-4. Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 1999.

      [10] Tian, Z.; Vandenhey, M.; Robinson, B.W.; Kittelson, W.; Kyte, M.; Troutbeck, R.; Brilon, W.; Wu, N.: Implementing the Maximum Likelihood Methodology to Measure Driver’s Critical Gap. Transportation Research, A33, Issue: 3-4. Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 1999.

      [9] Robinson, B.W.; Tian, Z.; Kittelson, W.; Vandenhey, M.; Kyte, M.; Brilon, W.; Wu, N.; Troutbeck, R.: Extensions of Theoretical Capacity Models to Account for Special Effects of Two-Stage Gap Acceptance; Flared Minor-Street Approach; Upstream Signals; Pedestrian Crossings; and Delay to Major-Street Through Vehicles. Transportation Research, A33, Issue: 3-4. Elsevier Science Ltd., New York, Tokyo, Oxford, 1999.

      [8] Breßler, A.; Wu, N.: Typisierung von Ganglinien auf Bundesautobahnen. Straßenverkehrstechnik, Heft 8/1998. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1998.

      [7] Wu, N.: Verteilung der Rückstaulängen an vorfahrtgeregelten Knotenpunkten. Straßenverkehrstechnik, Heft 8/1997. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1997.

      [6] Brilon. W; Wu, N.; Bonzio, L.: Neue Forschungsergebnisse zur Kapazität von Kreisverkehrsplätzen. Straßenverkehrstechnik, Heft 9/1997. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1997.

      [5] Brilon, W.; Wu, N.; Lemke, K.: Capacity at Unsignalized Two-Stage Priority Intersections. Transportation Research Record 1555. TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA., 1996.

      [4] Wu, N.: Rückstaulängen an Lichtsignalanlagen unter verschiedenen Verkehrsbedingungen. Straßenverkehrstechnik, Heft 5/1996. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1996.

      [3] Brilon, W.; Wu, N.; Lemke, K.: Leistungsfähigkeit bei zweigeteilter Vorfahrt. Straßenverkehrstechnik, Heft 6/1996. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1996.

      [2] Wu, N.: Wartezeit an festzeitgesteuerten Lichtsignalanlagen unter zeitlich veränderlichen (Instationarität) Verkehrsbedingungen. Straßenverkehrstechnik, Heft 3/1992. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1992.

      [1] Brilon, W.; Wu, N.: Delays at fixed-time traffic signal under time-dependent traffic conditions.Traffic Engineering and Control, 12/1990. Hemming Group Ltd., London, 1990.

      Veröffentlichungen in Schriftenreihen:

      [6] Brilon, W.; Wiethold, Th.; Wu, N.: Kriterien für die Einsatzbereiche von Grünen Wellen und verkehrsabhängigen Steuerungen. In Bundesanstalt für Straßenwesen (Hrg.): Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Helft V163. Wirtschaftsverlag NW, Verlage für neue Wissenschaft GmbH, Bremerhafen, 2007.

      [5] Wu, N.: Optimierung von Signalzeitenplänen nach dem Gleichgewichtsprinzip (Habilitationsschrift). Schriftenreihe des Lehrstuhls für Verkehrswesen der Ruhr-Universität Bochum, Heft 20. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1999

      [4] Brilon, W.; Wu, N.: Evaluation of cellular automata for Traffic flow Simulation on Freeways and Urban Streets. Stadt Region Land, Nr. 66. Institut für Stadtbauwesen, RWTH Aachen, 1998.

      [3] Brilon. W.; Wu, N.: Knotenpunkte mit Lichtsignalanlage. In W. Brilon, M. Großmann und H. Blanke (eds.): Verfahren für die Berechnung der Leistungsfähigkeit und Qualität des Verkehrsablaufes auf Straße, Kapitel 7, Forschung Straßenbau und Straßenverkehrstechnik, Heft 669. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1994.

      [2] Brilon, W.; Wu, N.: Untersuchung einer Verkehrsführung an Autobahnbaustellen mit drei Fahrstreifen, bei der der mittlere Fahrstreifen in wechselnder Richtung benutzt werden kann. Forschung Straßenbau und Straßenverkehrstechnik, Heft 623. Kirschbaum Verlag GmbH, Bonn, 1992.

      [1] Wu, N.: Wartezeit und Leistungsfähigkeit von Lichtsignalanlagen unter Berücksichtigung von Instationarität und Teilgebundenheit des Verkehrs (Dissertation). Schriftenreihe des Lehrstuhls für Verkehrswesen der Ruhr-Universität Bochum, Heft 8. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1990.

      Buchbeiträge:

      [1] Brilon, W.; Wu, N.: Evaluation of Cellular automaton for Traffic Flow Simulation on Freeway and Urban Streets. In W. Brilon, F. Huber, M. Schreckenberg, H. Wallentowitz (Eds.): Traffic and Mobility. Springer Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, 1999.

      CD-Publikationen:

      [3] Wu, N.: Capacity Enhancements and Limitations at Roundabouts with Two-lane or Flared Entries. TRB Annual Meeting 2004 (Paper 04-2294) Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2003.

      [2] Wu, N.; Tian, Z: Determination of Probability of no Disruption and Freeway Volume Threshold for Ramp Metering Based on Gap Acceptance Theory TRB 2005 Annual Meeting, Preprint No. 05-0157.TRB, National Research Council, Washington, D.C., USA.

      [1] Wu, N: Modeling Blockage Probability and Capacity of Share Lanes at Signalized Intersections with Permitted Turning Vehicles. TRB 2009 Annual Meeting, Preprint No. 09-0150. TRB, National Academies, Washington, D.C., USA, 2009.

      Sonstige Publikationen:

      [26] Wu, N. and Brilon, W.: Delays and Queue Lengths of Shared Short-lanes at Unsignalized Intersections (Working Paper with Additional Materials to TRB 19-00877). Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.34. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2019.

      [25] Wu, N. and Tian, Z.: Modelling the Gap Detection Methods for Multilane Detections with Actuated Traffic Signals. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.33. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2010.

      [24] Wu, N.: ACF Procedure for TWSC Intersections - Extensions and Modifications. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.32. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2009.

      [23] Wu, N.: Blockeffekt innerhalb eines Mischstroms durch bedingt verträgliche Abbiegeströme an Knotenpunkten mit LSA – Berechnung der Kapazität vom Mischfahrstreifen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.31. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2007.

      [22] Wu, N.: Schätzverfahren für den Verkehrszustand an LSA unter Verwendung von Detektoren an der Haltelinie oder haltelinienahen Detektoren in Verbindung mit der Warteschlangentheorie. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.30, Teil B. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2005.

      [21] Wu, N.: Equilibrium and dynamic Development of Lane Flow-Distribution on Motorways.Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.29. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2005.

      [20] Wu, N.: Dimensionsrechnung in Warteschlangenmodellen - Unklarheiten bei der Anwendung in der Straßenverkehrstechnik und Klarstellung der Wartezeitformeln im HBS und im HCM. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.30, Teil A. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2005.

      [19] Wu, N.: Two-Stage Warteschlangensystem – Klarstellung der theoretischen Herleitung und mögliche Anwendungen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.28, Teil I.  Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2004.

      [18] Wu, N.: Evaluierung und Erweiterung von Verfahren zur Bewertung von verkehrsabhängigen, zeitlückengesteuerten Lichtsignalanlagen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.27. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2004.

      [17] Wu, N.: Capacity of Two-Stage Queuing systems - Generalization and Extension. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.28, Teil II. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2004.

      [16] Wu, N.: Neue Verfahren zur Ermittlung von Grenzzeitlücken an vorfahrtgeregelten Knotenpunkten. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.24, Teil B. Lehrstuhl für Verkehrswesen, Ruhr-Universität Bochum, 2003.

      [15] Wu, N.: Determination of probability of no disruption and freeway volume threshold for ramp metering based on gap acceptance theory. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.25, Part A.  Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2003.

      [14] Wu, N.: Capacity Enhancement and Limitation at Roundabouts with Double-lane or Flared Entries. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, .25, Part B.  Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2003.

      [13] Wu, N.: Bemessung und Bewertung von Lichtsignalanlagen -Vergleich zweier neuen Regelwerke HCM 2000 und HBS 2001. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.24, Teil A. Lehrstuhl für Verkehrswesen, Ruhr-Universität Bochum, 2003.

      [12] Kapazität der Zufahrten an signalisierten Knotenpunkten mit kurzen Aufstellfahrstreifen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.23. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2003.

      [11] Wu, N.: Verkehr auf Schnellstraßen im Fundamentaldiagramm - Ein neues Modell und seine Anwendungen (Manuskript der Antrittsvorlesung am 20.10.1999). Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.20. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2000.

      [10] Wu, N.: A new Approach for Modeling of Fundamental Diagrams and its Applications (Manuscript of the presentation at the German-Dutch-Finish Seminar on Traffic Engineering April 3-4, 2000, Bochum).Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.20. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 2000.

      [9] Wu, N.: Verteilung der Rückstaulängen im M/D/1-Warteschlangensystem und ihre Anwendung in der Praxis. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.17. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1999.

      [8] Wu, N.: Capacity at All-Way Stop-Controlled (AWSC) and First-In-First-Out (FIFO) intersections (including Examples of Calculations). Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.19. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1999.

      [7] Wu, N.: Leistungsfähigkeit an All-Way Stop-Controlled (AWSC) Knotenpunkten. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.16. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1998.

      [6] Wu, N.: Eine universelle Formel zur Berechnung der Leistungsfähigkeit an Kreisverkehrsplätzen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.13. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1998.

      [5] Wu, N.: Allgemeine Rechenprozeduren für die Leistungsfähigkeit an Knotenpunkten ohne Lichtsignalanlagen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.12. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1998.

      [4] Brilon, W.; Reichardt, G,; Westphal, S.; Wu, N.: Handbuch für die Bemessung von Straßenverkehrsanlagen. Schlussbericht zum Forschungsauftrag FE-Nr. 02.171 R96A im Auftrag der Bast. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1997.

      [3] Wu, N.: Leistungsfähigkeit der Mischspuren mit kurzem Stauraum an Knotenpunkten ohne Lichtsignalanlagen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr.11. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1996.

      [2] Wu. N.: Verteilung der Rückstaulängen an Knotenpunkten ohne Lichtsignalanlagen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr. 7. Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1993.

      [1] Wu, N.: Rückstaulängen an Lichtsignalanlagen unter verschiedenen Verkehrsbedingungen. Arbeitsblätter des Lehrstuhls für Verkehrswesen, Nr. 6.Ruhr-Universität Bochum, Bochum, 1992.