Publications » Startseite

Books


Research Articles


Popular Essays


Reference work entries


Reviews


Miscellaneous

Books

Erzähler und Perspektive bei Robert Louis Stevenson. Würzburg: Königshausen & Neumann, 1994.

 "The Rule of Contrary": Das Paradox in der englischen Komödie der Restaurationszeit und des frühen 18. Jahrhunderts. Trier: Wissenschaft­licher Verlag Trier, 2001.

Die englische Komödie: Eine Einführung. Berlin: Schmidt, 2014.

Research Articles

"E.M. Forster and the Supersession of Plot by Leitmotif: A Reading of Aspects of the Novel and Howards End". Anglia 112 (1994): 341-63. Repr. in Twentieth-Century Literary Criticism. Vol. 125. Ed. Janet Witalec et al. Detroit, MI: Thomson Gale, 2003. 128-36.

 "The Double as Devil's Advocate: A Reading of Robert Louis Stevenson's Short Story 'Markheim'". Literatur in Wissenschaft und Unterricht 29 (1996): 83-95.

 "Die Phantasie der Ignoranz: Zum Malapropismus in der englischen Literatur". Zum Begriff der Imagination in Dichtung und Dichtungstheorie: Festschrift für Rainer Lengeler zum 65. Geburtstag. Ed. Manfred Beyer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 1998. 206-21.

 "Some Echoes of John Taylor's 'A Bawd' in the Dedication of William Wycherley's The Plain-Dealer". Notes and Queries 45 (1998): 452-53.

 "How to Do Things with History: Researching Lives in Carol Shields' Swann and Margaret Atwood's Alias Grace". Journal of Commonwealth Literature 35 (2000): 71-85.

 "Erotik und Empfindsamkeit in A Sentimental Journey". Anglia 119 (2001): 19-38.

 "Fokalisation und Perspektive: Ein Plädoyer für friedliche Koexistenz". Poetica 33 (2001): 1-21.

 "'Fortuitous Wit': Dialogue and Epistemology in Tom Stoppard's Arcadia". Connotations 11 (2001/2002): 42-59.

"Who Shot the Hare in Stoppard’s Arcadia?: A Reply to Anja Müller-Muth". Connotations 13.1-2 (2003/04): 170-77.

 "The Return to Africa in Derek Walcott's Omeros". Anglistentag 2001 Wien: Proceedings. Ed. Dieter Kastovsky, Gunther Kaltenböck, and Susanne Reichl. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2002. 169-78.

 "Crossing Parallels: Analysing a Leitmotif in Derek Walcott's Omeros". Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik  50 (2002): 353-65.

 "The Double Double Standard of Restoration Comedy". Anglistentag 2002 Bayreuth: Proceedings. Ed. Ewald Mengel, Hans-Jörg Schmid, and Michael Steppat. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2003. 485-495.

 "The Restoration Tradition of Paradox". Restoration: Studies in English Literary Culture, 1660-1700 27.2 (2003): 3-16.

 "John Dryden's Amphitryon and the Sexual Paradoxes of Restoration Comedy". Symbolism 5 (2005): 318-340.

 "The Sister Arts as Poetological Metaphors in E.M. Forster’s Criticism". Anglistentag 2004 Aachen: Proceedings. Ed. Lilo Moessner and Christa M. Schmidt. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2005. 249-60.

 "Parody, Paradox and Play in The Importance of Being Earnest". Connotations 13.1-2 (2003/04): 32-55. As reprint also in Oscar Wilde: New Edition. Ed. Harold Bloom. Bloom's Modern Critical Views. New York: Bloom's Literary Criticism, 2011. 101-21.

“Robert Louis Stevenson’s Arrival on the Academic Scene: A Survey of Recent Studies”. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 38.4 (2005): 319-37.

“From Honest, Downright Barbarity to the Art of Being Natural: Primitivism in Restoration Comedy”. Anglistentag 2006 Halle: Proceedings. Ed. Sabine Volk-Birke and Julia Lippert. Trier: Wisschenschaftlicher Verlag Trier, 2007. 25-34.

"The Return of the Dead in Margaret Atwood's Surfacing and Alias Grace". Connotations 16 (2006/07): 60-91.

"Ghosts, Knowledge and Truth in Atwood: A Reader's Guide to Six Responses". Connotations 19 (2009/10): 126-35.

"Textual Intricacies: The Leitmotif of the Peonies in Margaret Atwood's Alias Grace." Textual Intricacies: Essays on Structure and Intertextuality in Nineteenth and Twentieth Century Fiction in English. Eds Christiane Bimberg and Igor Volkov. Trier: WVT, 2009. 155-175.

"'That light beyond metaphor': Das Problem der homerischen Parallelen in Derek Walcotts Omeros." "Homer zweiten Grades": Zum Wirkungspotential eines Klassikers. Ed. Bernd Effe, Reinhold F. Glei and Claudia Klodt. Bochumer Altertumswissenschaftliches Colloquium 79. Trier: WVT, 2009. 265-83.

"Unreliable Narration in The Master of Ballantrae: An External Approach". Journal of Stevenson Studies 6 (2009): 43-62.

"Unlived Lives in Kazuo Ishiguro's The Remains of the Day and Tom Stoppard's The Invention of Love". Connotations 20.2-3 (2010/2011): 164-88.

"The Art of Losing: A Reading of 'Simon's Luck' by Alice Munro". Forthcoming in Narrating Loss, ed. Brigitte Glaser and Barbara Puschmann-Nalenz.

Popular Essays

"Ein lungenkranker Abenteurer: Der Erfinder von Dr. Jekyll und Mr. Hyde: Vor 100 Jahren starb der Schriftsteller Robert Louis Stevenson." Süddeutsche Zeitung 3 / 4 Dec. 1994.

 "Die Metamorphosen eines Puritaners". Dr. Jekyll und Mr. Hyde. By Robert Louis Stevenson. Frankfurt a. M.: Büchergilde Gutenberg, 1995. 105-39. (Essay in three parts: biography, critical analysis of Stevenson’s works, interpretation of Dr. Jekyll and Mr. Hyde.)

"Nachwort". Die Schatzinsel. Übers. Ulrich Bossier. Stuttgart: Reclam, 2010. 305-21.


Reference work entries

Erzähler und Perspektive bei Robert Louis Stevenson. Engl. abstract. English and American Theses in German 1994. Ed. Horst Weinstock. Tübingen: Niemeyer, 1995. 60-62.

 "Paradoxie" and "Spatial Form". Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze - Personen - Grundbegriffe. Ed. Ansgar Nünning. Stuttgart: Metzler, 1998.

 "Susanna Centlivre", "Colley Cibber", "William Congreve", "Abraham Cowley", "Thomas Shadwell", "Sir Richard Steele", "Robert Louis Stevenson," and "Sir John Vanbrugh". Metzler Lexikon englisch­sprachiger Autoren. Ed. Eberhard Kreutzer and Ansgar Nünning. Stuttgart: Metzler, 2002.

 "The Rule of Contrary": Das Paradox in der englischen Komödie der Restaurationszeit und des frühen 18. Jahrhunderts. Engl. abstract. English and American Theses in German 2001. Ed. Horst Weinstock. Tübingen: Niemeyer, 2002. 64-66.

"Colley Cibber, Biogramm"; "ders., The Careless Husband"; "William Congreve, Biogramm"; "ders., The Double-Dealer"; "ders., Love for Love", "ders., The Way of the World"; "Thomas Shadwell, Biogramm"; "ders., The Squire of Alsatia"; "Robert Louis Stevenson, Biogramm"; "ders., The Ebb-Tide"; "ders., Kidnapped", "ders., The Master of Ballantrae", "ders., Treasure Island", "ders., Weir of Hermiston"; Tom Stoppard, "Hapgood"; "Sir John Vanbrugh, Biogramm". Kindlers Literatur Lexikon. 18 vols. 3rd ed. Ed. Heinz Ludwig Arnold. Stuttgart: Metzler, 2009.

"Perspective/Point of View". Handbook of Narratology. Ed. Peter Hühn et al. Berlin: de Gruyter, 2009. 384-97.

"Focalization". Handbook of Narratology. Ed. Peter Hühn et al. Berlin: de Gruyter, 2009. 115-23.

"Focalization: Reply to Tobias Klauk und Tilmann Köppe". In: Hühn, Peter et al. (eds.): the living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University Press. URL = http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Talk:Focalization [view date: 25 Oct 2012]

 

Reviews

Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, by Seymour Chatman. Amerikastudien / American Studies 39 (1994): 631-32.

Weir of Hermiston, by Robert Louis Stevenson. Vol. 1 of The Collected Works of Robert Louis Stevenson: The Centenary Edition, ed. Catherine Kerrigan. Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 21 (1996): 323-25.

The Letters of Robert Louis Stevenson, vols. 1 and 2, ed. Bradford A. Booth and Ernest Mehew. Anglia 115 (1997): 549-52.

Seeking Mr Hyde: Studies in Robert Louis Stevenson, Symbolism, Myth and the Pre-Modern, by Tom Hubbard. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 45 (1997): 258-59.

Language and Relationship in Wordsworth's Writing, by Michael Baron. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 30 (1997): 353-55.

Werterepertoires der englischen Restaurationskomödie, by Anette Pankratz. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 33 (2000): 196-97.

Postmodernity, Ethics and the Novel: From Leavis to Levinas, by Andrew Gibson. Style 36 (2002): 351-54.

Ethical Dimensions in British Historiographic Metafiction: Julian Barnes, Graham Swift, Penelope Lively, by Christina Kotte. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 35 (2002): 178-79.

The Theatre of Aphra Behn, by Derek Hughes. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 35 (2002): 188-89.

Engendering Images of Man in the Long Eighteenth Century, ed. Walter Göbel, Saskia Schabo, and Martin Windisch. Anglia 122 (2004): 531-33.

Envisioning Africa: Racism and Imperialism in Conrad’s Heart of Darkness, by Peter Edgerly Firchow. Literatur in Wissenschaft und Unterricht 37 (2004): 96.

The Creation of the Self in Autobiographical Forms of Writing in Seventeenth-Century England: Subjectivity and Self-Fashioning in Memoirs, Diaries, and Letters, by Brigitte Glaser. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 53.3 (2005): 291-92.

Formen der Wiederholung in der englischen Literatur, by Peter Erlebach. Anglia 125 (2007): 169-71.

Gattungstheorie und Gattungsgeschichte, ed. Marion Gymnich, Birgit Neumann and Ansgar Nünning. Anglia 127 (2009): 347-50.

Eine transmediale Geschichte der englischen Komödie zwischen pragmatischer Poetik und generischem Gedächtnis, by Roy Sommer. Anglia 131 (2013): 388-91.

 

 

Miscellaneous

"Learning Lessons about Yourself". Teaching and Academic Growth Newsletter 12.3 (1998): 1-2. (Article about a workshop on instructional skills.)

"Obituary: Peter Edgerly Firchow". www.anglistenverband.de.

 

 

 
Zum Seitenanfang  Seitenanfang
Ansprechpartner/in: Webmaster  | Seite drucken