Latest News

Teaching & Master of Education Study
  • The latest news of this section are only available in german.

  • For questions concerning the Master of Education studies please contact Mr Urbach. You can find all nessessary forms on the German site. Additional information can be found on the page of the examination office.

Projects & Research

Volume "Geschichte auf Youtube": On October 21, 2019 the volume "Geschichte auf YouTube. Neue Herausforderungen für Geschichtsmittlung und historische Bildung" ("History on YouTube. New Challenges for Historical Mediation and Historical Education") was published. The volume is edited by Jun.-Prof. Dr. Christian Bunnenberg and Nils Steffen (University of Hamburg, anders & wissen - das projektlabor). The authors from academia and practice approach the research topic "History on YouTube" from various perspectives (history, history didactics, media studies, university didactics, media production) and open up perspectives for further research. The book is part of the series "Medien der Geschichte" (Volume 2), edited by Prof. Dr. Andreas Körber, Prof. Dr. Thomas Weber and Jun.-Prof. Dr. Thorsten Logge at De Gruyter.

Project "Menschen im Bergbau": Since 2014, the Stiftung Geschichte des Ruhrgebiets (SGR) and the Deutsche Bergbau-Museum Bochum (DBM) have been carrying out the oral history project „Digitaler Gedächtnisspeicher: Menschen im Bergbau" ("Digital Memory Memory: People in Mining") to preserve the memories of those who shaped mining in the decades between the end of the Second World War and the final closure in 2018. In the second project phase, starting in 2019, the collected narratives will be evaluated under various scientific and didactic aspects. The junior professorship for the Didactics of History will supervise the didactic subproject A "Digital Learning: Theory and Practice". In this project, digital teaching materials and concepts for the video platform „Menschen im Bergbau" will be developed and put into practice. The aim of the didactic subproject B "Digital Learning: Effects on Historical Learning" is to empirically test the learning effectiveness of teaching materials and concepts. This is supervised by the Chair of History Didactics. Further information will follow.

Latest Publications

Articles
  • Bunnenberg, Christian/Steffen, Nils: Broadcast yourself: history stories! Geschichte auf Youtube – eine Bestandsaufnahme, in: Bunnenberg, Christian/Steffen, Nils (Hrsg.): Geschichte auf YouTube. Neue Herausforderungen für Geschichtsvermittlung und historische Bildung (= Medien der Geschichte, Band 2). Berlin 2019, S. 3-23.

  • Bunnenberg, Christian: Digital Storytelling im Museum – Besucher(innen) erzählen Stadtgeschicht(e), in: Bunnenberg, Christian/Steffen, Nils (Hrsg.): Geschichte auf YouTube. Neue Herausforderungen für Geschichtsvermittlung und historische Bildung (= Medien der Geschichte, Band 2), Berlin 2019, S. 133-144.

  • Brauch, Nicola: „Fasse den Verfassertext zusammen!“ Aufgaben im Geschichtsschulbuch – eine explorative Einzelfallanalyse, in: Kühberger, Christoph/Bernhard, Roland/Bramann, Christoph (Hrsg.): Das Geschichtsschulbuch. Lehren – Lernen – Forschen. Münster 2019, S. 186-205.

Monographs and Collections
  • Bunnenberg, Christian/Steffen, Nils (Hrsg.): Geschichte auf YouTube. Neue Herausforderungen für Geschichtsvermittlung und historische Bildung (= Medien in der Geschichte, Band 2). Berlin 2019.
  • Kühberger, Christoph/Bernhard, Roland/Bramann, Christoph (Hrsg.): Das Geschichtsschulbuch. Lehren – Lernen – Forschen, Münster 2019.
School practical publications and textbooks
  • Bunnenberg, Christian: 45 Vertretungsstunden Geschichte für die Klassen 5-10. Berlin 2018 (Herausgeber zus. mit Jutta Berger, Bernhard Böttcher, Tobias Ebert, Philipp Jaschka, Vera Wolff), darin die Beiträge: Wenige Quadratzentimeter Geschichte – Briefmarken als Geschichtsdarstellungen, Postkarten: Kurznachrichten aus der Vergangenheit, Sound History – Schallwellen aus der Vergangenheit, Erlebnis Kreuzfahrtreise im 19. Jahrhundert – Tourismusgeschichte, Das Eigene und das Fremde – die Anweisung für britische Besatzungsoldaten in Deutschland 1944, Heiratsinserate im Wandel der Zeit.

  • Bunnenberg, Christian: Haben wir mit ernst angesedtzet und gesturmet und auch erobert…“ Einblicke in das Leben des Söldners Peter Hagendorf im Dreißigjährigen Krieg, in: Geschichte lernen (2018) 183, S. 18-25.

Reviews
  • Bunnenberg, Christian: Rezension von: Uwe Danker/Astrid Schwabe (Hrsg.): Die NS-Volksgemeinschaft. Zeitgenössische Verheißung, analytisches Konzept und ein Schlüssel zum historischen Lernen? (= Beihefte ZfGD, Band 13). Göttingen 2017, in: ZfGd 18 (2019), S. 199-200