Dr. Josefine Raasch
Ruhr-University Bochum
Mercator Research Group
"Spaces of Anthropological Knowledge"
Universitaetsstr. 150
44801 Bochum

Room: FNO 01/132
Phone: +49-(0)234- 32 27643
Fax: +49-(0)234- 32 14744
E-Mail: Josefine Raasch

Dr. Josefine Raasch



Academic and Professional Positions

  • 2015 – Member of the editorial board of EASST Review, Journal of the European Association for the Study of Science and Technology
  • 2013 – Postdoctoral research fellow and scientific coordinator of the inSTUDIES project ‘Professional Documenting Practices: how children are described’ in the Mercator Research Group ‘Spaces of Anthropological Knowledge: Production and Transfer’ at the Ruhr-University Bochum
  • 2013-2014 – Guest Lecturer at the Institute for European Ethnology, Humboldt-University Berlin
  • 2009 – 2013 PhD scholar at the Swinburne Institute for Social Research at the Swinburne University of Technology, Melbourne, Australia
  • 2009 – Guest Lecturer at the Faculty for Business and Enterprise at the Swinburne University of Technology, Melbourne, Australia

Education

  • 2009 – 2013 PhD in Science and Technology Studies at the Swinburne University of Technology
  • 2002 – 2008 Magister Atrium in European Ethnology and Educational Studies
  • 1986 – 1989 Physiotherapist

Publications

  • Raasch, Josefine (2014) Situation shifts. Reflecting on the presentation of change. EASST Review, Vol. 33(4), pp. 18-20
  • Raasch, Josefine; Sørensen, Estrid; Verran, Helen in: Diana Lengersdorf, Matthias Wieser (Hg.) Schlüsselwerke der Wissenschafts- und Technikforschung/Science & Technology Studies. Wiesbaden VS Verlag (im Erscheinen).
  • Raasch, Josefine: Using History to Relate. How teenagers in Germany use history to orient between nationalities, in: I. Glynn, J.O. Kleist (eds.) History, Memory and Migration: Perceptions of the Past and the Politics of Incorporation. London, New York, Melbourne (2012): Palgrave Macmillan, pp. 68 – 84.
  • Raasch, Josefine (2011): Murat and Nevin and the divided past. Agora. Journal oft he History Teachers’ Association of Victoria, Vol. 46(1), pp. 33 – 37.
  • Raasch, Josefine (2010): Dicksein. Wie Kinder damit umgehen. Marburg Tectum-Verlag.
  • Raasch, Josefine: „Ich lebe eigentlich noch richtig gern“. Über Alter und Rückzug, in: Stefan Beck (Hg.): Alt sein - entwerfen, erfahren. Ethnografische Erkundungen in Lebenswelten alter Menschen, Berlin 2005, Panama Verlag, S. 17 – 34.
  • Raasch, Josefine und Uhde, Wiebke: Die Botschaft der Zäune. In: Beate Binder, Astrid Deuber-Mankowsky (Hg): Die Botschaft der Botschaften. Berliner Blätter Heft 34/2004, Münster Lit, S. 34-41

Teaching

Summer term 2015

Ruhr University Bochum, Germany
• Zum Umgang mit sozial- und kulturwissenschaftlichen Theorien
• Theoretische Reflektionen der Praktiken des Dokumentierens
• Kommunizierte Kinder: Dokumentationen und Konsequenzen
University of Vienna, Austria
• Erziehung und Kultur. Wissen in kultureller Vielfalt / Education and Cutlure: Diversity in Knowing

Winter term 2014/15

Ruhr University Bochum, Germany
• Gute Gründe für schlechte Akten. Theoretische Grundlagen professioneller Grundlagen
• Wie Kinder beschrieben werden. Professionelle Dokumentationspraktiken in der Praxis
• Theoretische Reflektionen der Praktiken des Dokumentierens
• Kommunizierte Kinder: Dokumentationen und Konsequenzen
• Qualitative Forschung mit Kindern: Datenanalyse und wissenschaftliches Schreiben
Humboldt-University Berlin, Germany
• ‚Rein theoretisch’: Über den Umgang mit Theorien

Summer term 2014

Ruhr University Bochum, Germany
• Gute Gründe für schlechte Akten. Theoretische Grundlagen professioneller Grundlagen
• Wie Kinder beschrieben werden. Professionelle Dokumentationspraktiken in der Praxis
• Theoretische Reflektionen der Praktiken des Dokumentierens
• Qualitative Forschung mit Kindern: Beobachtung, Interviews und Dokumentenanalyse
University of Vienna, Austria
• Kultur und Erziehung – Reflektieren des Wissens / Culture and Education – Reflecting Knowing

Winter term 2013/14

Ruhr University Bochum, Germany
• Theoretische und methodische Grundlagen professioneller Dokumentationspraktiken
Humboldt-University Berlin, Germany
• ‚Rein theoretisch’: Über den Umgang mit Theorien