Urbach

Contact

Ruhr-Universität Bochum
Fakultät für Geschichtswissenschaft
Room GA 5/131
44780 Bochum

Phone.: +49 (0)234 / 32-28361
Fax: +49 (0)234 / 32-14031
E-Mail

 

Dirk Urbach, OStR. i. H.


Curriculum Vitae


Academic Employment

    • Since 08/2011: OSt.R. i. H. (senior teacher at university) in History Didactics, Ruhr-University Bochum

    • 2010-2011: Teacher at Neues Gymnasium Bochum

    • 2004-2010: Teacher at Mercator-Gymnasium Duisburg

    • 2002-2004: Teacher training (second state examination) at Goethe-Schule Bochum

    • Study of History and German at the Ruhr-University Bochum (first state examination 2000)

    Research interests

    Subject-specific concepts and self-concepts of history teachers [at Gymnasien (grammar schools) in North Rhine Westphalia] from career entry until retirement. A contribution to historical-didactical teacher research

    Exposé


    Publications

    • "Wenn man da in irgendeiner Form ein Samenkorn gesetzt hat" - Nachhaltiger Geschichtsunterricht aus Lehrersicht. In: Sauer, Michael et al. (Ed.): Geschichtslernen in biografischer Perspektive (Beihefte zur Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, Bd.9), Göttingen 2014, pp. 139-155.

      Der Trizonesiensong – ein Karnevalsschlager als Spiegel der Mentalitäts- und Politikgeschichte 1948, in: Praxis Geschichte Hi(t)story, 5 / 2004, pp. 26-30


    Reviews

    • Georg Kanert: Geschichtslehrerausbildung auf dem Prüfstand. Eine Längsschnittstudie zum Professionalisierungsprozess (= Beihefte zur Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, vol. 6), Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2014 (Link)

    Presentations

    • Subject-specific concepts and self-concepts of (prospective) history teachers in the Ruhr Area
      Speakers: Marko Demantowksy (Basel) / Dirk Urbach (Bochum)
      Historikertag (Conference of the German Historical Association) October 2012: Resources of history teachers

    • Sustainable history lessons from a teacher's perspective
      20th biennial meeting of the German Conference for History Didactics (Konferenz für Geschichtsdidaktik, KGD): Learning history from a biographical perspective